• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Психологічна сторінка

Психологічна сторінка

Практичний психолог:

Крук Інна Василівна

/Files/photogallery/IMG_0002.JPG

"Адаптація дитини до дитячого садка"

Закінчився період раннього дитинства, в якому дитина активно росла та розвивалася (опанувала ходьбу, різноманітні дії з предметами, навчилася розуміти мову і активно говорити сама), їй потрібні були близькі люди, контакти з якими були провідними для її розвитку. За перші три роки малюк виріс, зміцнів, багато чому навчився., уміння самостійно грати та налагоджувати контакти з оточуючими. Крім того, дитина вже має досвід «розлучення» з мамою на деякий час. Для успішної адаптації дитини до умов дитячого садка це немало. Процес пристосування (адаптації) до дитячого садка проходить досить індивідуально. Одні діти легко і швидко звикають, не примушуючи батьків турбуватися та переживати. Інші, навпаки, звикають довго, хворобливо, а іноді й зовсім не можуть адаптуватися. У період адаптації у дитини відбувається зміна динамічних стереотипів – раніше сформованих звичок та устрою життя. Додайте до цього й так звану імунну та фізіологічну ломку, подолання психологічних перешкод. Тому малюк переживає стрес, прояви якого різноманітні – відмова від їжі, сну, спілкування з оточуючими, занурення у себе, плач, хвороби. Щоби адаптація до дитячого садка проходила легше, слід підготувати малюка до того, що скоро у його житті настануть зміни. Найбільш оптимальним часом для початку відвідування дитячого садка вважають початок літа або осені. Буде дуже добре, якщо вихователь дитячого садка трохи раніше до офіційного початку відвідування групи малюком, познайомиться з майбутнім вихованцем, визначить можливі труднощі і надасть рекомендації з їх корекції ще до того, як дитина почне систематично відвідувати дитячий садок. Головною педагогічною умовою успішної адаптації дитини до умов виховання в дитячому садочку є єдність вимог до малюка в сім’ї та дитсадку. З цією метою батьків знайомлять з умовами життя дітей у групі, а також вихователь знайомиться з умовами виховання дитини вдома, його індивідуальних особливостях, звичках. Бажано, щоб умови та вимоги до дитини з боку дорослих максимально співпадали. Стосується це, насамперед, режиму дня, навичок самообслуговування, культури поведінки. Також батьки повинні підготувати до відвідування дитячого садка і саму дитину. По-перше, слід організувати спілкування малюка з іншими дітьми – під час прогулянок, відвідування сімей з дітьми. Малюк повинен навчитися спілкуватися, ділитися іграшками, грати і поводитися у дитячому суспільстві. По-друге, чим більше навичок самообслуговування засвоїть дитина, тим легше буде відбуватися адаптація до дитячого садка. Вирішити це питання – батьківська справа.

Звернення психолога до батьків

Напевно було б прописаною істиною вважати, що найперші педагоги, головні творці дитячої душі – батьки, близькі їй люди. Ви можете зробити для дитини, для її щастя більше, ніж будь хто.Адже саме в сім’ї формується дитина. Скільки сімей, стільки й різних дітей, різних особистостей. Готових рецептів і моделей виховання немає. Але прислухатися до порад фахівців – педагогів, психологів, перечитувати спеціальну літературу все ж таки варто, щоб уникнути грубих помилок у вихованні. Давайте подумаємо про це, шановні батьки! Усі ми з вами, незалежно від освіти, наставники своїх дітей. Отже, давайте зауважимо, як ми звертаємося до дітей, чи часто знаходимо для них теплі слова, чи можемо зігріти малюків ніжністю і ласкою, батьківською любов’ю? Чи часто розуміємо їхні проблеми? Адже у дітей багато проблем. Іноді одного слова достатньо для того, щоб дитина страждала або вилікувала душу. Тому не забувайте, як багато залежить від нашої поведінки у своїй сім’ї, яке оточення, мікроклімат ми створюємо навколо наших дітей. І життєва розсудливість, справедливість в першу чергу від батьків. Діти вчаться на прикладі власного життя батьків. Повірте в неповторність і унікальність вашої дитини. Адже вона – точна ваша копія. Знайдіть для своїх діток куточок у вашому батьківському серці. Зумійте не ображатися на малюків: придивіться до них.

Поради батькам щодо виховання у дітей почуття власної гідності і відповідальності за свою безпеку

• Використовуйте будь-яку можливість, щоб висловити дитині свою любов.

• Оцінюйте кожну самостійну справу дитини позитивно.

• Намагайтеся помітити і похвалити дитину за зміни до кращого в її поведінці, навіть якщо вона дуже незначна.

• Пам’ятайте, що при частому звернені до заохочення та похвали, ВИ сприяєте розвитку у дитини впевненості в собі.

• Намагайтеся навчити дитину, як виправити невірний вчинок.

• Висловлюйте своє ставлення до неналежної поведінки дитини ясно і недвозначно, залишаючи впевненість у вмінні дитини діяти правильно.

• Розмовляйте з дітьми в тоні поваги і співробітництва.

• Залучайте дитину в процес прийняття рішень.

• Пам’ятайте, що ВИ даєте дитині зразок правильної поведінки.

• Намагайтеся уникати порожніх погроз. Вчіть дитину прагнути до успіху, бо успіх, визнаний дорослими, є мірилом її цінності.

• Рахуйтеся з думкою дитини. Бажано, щоб дитина мала можливість виразити своє невдоволення чи навіть обурення, коли вона повинна підкоритися правилам, що їй не до смаку. Залучайте дитину до вирішення будь – яких ситуацій.

• Не допускайте рукоприкладства, криків, погроз та образливих слів – вони можуть викликати у Ваших дітей негативні емоції і неприязне ставлення до навколишнього світу.

• Намагайтеся не виражати перевагу одному з дітей.

• Не очікуйте від дитини виконання того, що вона не в змозі зробити; давайте їй посильні завдання та доручення.Шановні батьки! Пам’ятайте, що тільки любов і шанобливе ставлення до дитини сприятимуть вихованню особистості!

Пам'ятка для батьків: профілактика труднощів адаптації.

Для профілактики труднощів адаптації дитини до ДНЗ батькам потрібно:

• поступово формувати в дитини звичку дотримуватися певного режиму дня. Найкраще здійснювати це в домашніх умовах на початку відвідування дитячого садка;

• формувати навички самообслуговування (вміння самостійно їсти, одягатися, складати іграшки, одяг тощо);

• розвивати ігрові навички та навички спілкування, поступово розширювати коло знайомств малюка;

• організовувати позитивне емоційне спілкування дитини з вихователем і персоналом дитячого садка;

• поступово збільшувати тривалість перебування дитини в ДНЗ (спочатку — тільки прогулянка, обід, через кілька днів — прогулянка, обід, сон і т. д.);

• розширювати коло близьких людей, які приводять дитину до дитячого садка (не тільки мама, а й тато, сестра, дідусь —це полегшує прощання).

У дитячому садку здійснюються такі заходи із профілактики труднощів адаптації дитини:

• обладнання групової кімнати передбачає можливість індивідуальних ігор, занять, можливість задоволення прагнення дитини побути наодинці або з вихователем;

• забезпечується міжвікове спілкування дітей (один з найефективніших чинників успішної адаптації до нового побуту);

• забезпечується змістовна діяльність дошкільнят з урахуванням індивідуальних інтересів кожної дитини та її вікових можливостей;

• здійснюється психолого-педагогічна просвіта батьків із питань полегшення адаптації до дитячого садка (індивідуальні бесіди, консультації).

ПАМ'ЯТКА БАТЬКАМ, ЯКІ ВПЕРШЕ ПРИВОДЯТЬ ДИТИНУ В ДНЗ

• У ДНЗ малюка бажано привести в першій половині дня, коли діти граються. Він познайомиться з однолітками і поступово включиться у спільні ігри.

• Завершивши прогулянку, дитина, можливо, сама захоче разом із новими друзями зайти в ігрову кімнату. Нехай малюк відчує, що це цікаво — відвідати «будинок, де граються діти».

• Заберіть дитину перед обідом. Нехай перспектива пообідати за загальним столом здається їй бажаною й цікавою.

• Ви самі відчуєте, коли дитину можна вкладати спати, залишити в дитячому садку на весь день.

• Якщо умови дозволяють вам не прискорювати події, то перші три-чотири тижні малюка краще забирати з ДНЗ перед денним сном. Оскільки денний сон — ритуал домашній, і дитина особливо потребує фізичного зв'язку з мамою.

• Візьміть у дитячий садок тарілку з чашкою, до яких звикла ваша дитина, улюблений горщик і іграшку, з якою вона засинає.

• Якщо дитина в середині дня починає сумувати за мамою, можна через вихователя передати для неї маленький привіт із дому — цукерку, картинку або просто гарну намистинку. Вручений у потрібний момент сюрприз поліпшить настрій дитини.

• Щоб дитині не було так сумно лягати спати у дитсадку, мама може їй дати з собою маленький альбом із сімейними фотографіями (класти під подушку «як оберіг»).

• Забираючи дитину з ДНЗ, поцікавтесь у неї, як пройшов день, що вона робила у дитсадку протягом дня. Уважно вислухайте новини, якими хоче поділитися ваша дитина.

• Старайтеся частіше спілкуватися з педагогами та помічником вихователя групи, не соромтеся розпитувати їх про свою дитину, обговорювати проблеми та шукати разом шляхи їхнього вирішення.

• Якщо ви відчули, що в ДНЗ у дитини виникли проблеми, не відсторонюйтеся від них. Далеко не завжди такі проблеми проходять самі собою. Можливо, вам доведеться розпочати все «з нуля», тобто після знайомства із групою зробити перервуна кілька місяців або взагалі змінити ДНЗ.

Як батькам спілкуватися з дітьми в період адаптації до ДНЗ.

1. У період адаптації дитини до нових умов дошкільного закладу будьте особливо уважними до її поведінки, настрою, самопочуття.

2. Дуже важливо вранці створювати атмосферу гарного настрою, це зумовлює успіх протягом усього дня перебування в дитячому садочку будіть дитину лагідним словом, м’яким дотиком руки до чола.

3. Говоріть дитині вдома, що в садочку їй буде добре, там багато гарних іграшок,хороших діток.

4. Не загрожуйте дитині дитячим садком як покаранням за гріхи й неслухняність.

5. Пам’ятайте, що ваше хвилювання передається вашій дитині. Щоб запобігти цьому, заздалегідь познайомтеся з вихователями та особливостями організації життя в групі.

6. Учіть дитину елементарних навичок самообслуговування одягатися, роздягятися, акуратно їсти, користуватися носовичком, умиватися та мити руки.

7. Заздалегідь продумайте, як зробити, щоб дитина спочатку не залишалася у дитячому садку на цілий день, а лише на декілька годин. У перші дні відвідування садка не залишайте дитину одну, побудьте з нею певний час на прогулянці. Не запізнюйтеся, забирайте дитину вчасно. Поступово збільшуйте її перебування в групі протягом тижня, починаючи з 1-2 годин, щоб дитина усвідомила розлука з мамою тимчасова, мама завжди повернеться.

8. Забезпечуйте єдність виховного впливу всіх членів сім'ї, говоріть дитині чітко, що можна робити, як це зробити, а що не можна робити і чому. Тоді ваша дитина розумітиме, чого конкретно ви вимагаєте від неї.

9. цікавтеся у вихователів вашої дитини, як вона грається, як спілкується з іншими дітьми.

10. Обов’язково повідомте вихователів групи про звички та вподобання, про особливості здоров’я і поведінки вашого малюка.

11. Тримайте тісний зв'язок із персоналом групи й будьте певні,що працівники зуміли прийняти і зрозуміти ващу дитину і по- материнські дбати про неї.

12. Проконтролюйте, аби початок відвідування дитячого садка не припав на епікризні терміни 1 рік 3 місяці, 1 рік 6 місяців, 1 рік 9 місяців, 2 роки 3 місяці, 2 роки 6 місяців, 2 роки 9 місяців, 3 роки.

ДЕСЯТЬ ПРАВИЛ ПСИХОЛОГІЧНОГО КОМФОРТУ ДИТИНИ

Ці правила були прийняті у Міжнародний рік дитини. Вони містять педагогічні настанови Песталоцці, Фребеля, Черні, враховують і сучасний практичний досвід.

1. Люби свою дитину! Радій з її присутності, сприймай її такою, яка вона є; не ображай, не принижуй, не позбавляй її бути впевненою у собі, не піддавай несправедливому покаранню.

2. Охороняй свою дитину! Захищай від фізичних і душевних безпек, навіть жертвуючи власними інтересами і ризикуючи життям.

3. Будь прикладом для своєї дитини! Нехай у вашій сім’ї побутують чесність, скромність, гармонія.

4. Грайся зі своєю дитиною! Приділяй їй якомога більше часу, розмовляй з нею.

5. Працюй зі своєю дитиною! Привчай її включатися в усі роботи по господарству.

6. Дозволь дитині набути життєвого досвіду.

Хай навіть не безболісно, але самостійно!

7. Покажи дитині можливості і межі людської свободи!

8. Привчай дитину бути слухняною! Батьки повинні стежити за поведінкою дитини і спрямувати її таким чином, щоб дії не завдавали шкоди ні їй самій, ані іншим.

9. Чекай від дитини тільки таких міркувань та оцінок, на які вона здатна у своєму віці, виходячи з рівня розвитку і життєвого досвіду.

10. Зроби так, щоб спогад про щасливе дитинство зігрівав її все життя.

Як батькам спілкуватися з дітьми в період адаптації до ДНЗ.

1. У період адаптації дитини до нових умов дошкільного закладу будьте особливо уважними до її поведінки, настрою, самопочуття.

2. Дуже важливо вранці створювати атмосферу гарного настрою, це зумовлює успіх протягом усього дня перебування в дитячому садочку будіть дитину лагідним словом, м’яким дотиком руки до чола.

3. Говоріть дитині вдома, що в садочку їй буде добре, там багато гарних іграшок,хороших діток.

4. Не загрожуйте дитині дитячим садком як покаранням за гріхи й неслухняність.

5. Пам’ятайте, що ваше хвилювання передається вашій дитині. Щоб запобігти цьому, заздалегідь познайомтеся з вихователями та особливостями організації життя в групі.

6. Учіть дитину елементарних навичок самообслуговування одягатися, роздягятися, акуратно їсти, користуватися носовичком, умиватися та мити руки.

7. Заздалегідь продумайте, як зробити, щоб дитина спочатку не залишалася у дитячому садку на цілий день, а лише на декілька годин. У перші дні відвідування садка не залишайте дитину одну, побудьте з нею певний час на прогулянці. Не запізнюйтеся, забирайте дитину вчасно. Поступово збільшуйте її перебування в групі протягом тижня, починаючи з 1-2 годин, щоб дитина усвідомила розлука з мамою тимчасова, мама завжди повернеться.

8. Забезпечуйте єдність виховного впливу всіх членів сім'ї, говоріть дитині чітко, що можна робити, як це зробити, а що не можна робити і чому. Тоді ваша дитина розумітиме, чого конкретно ви вимагаєте від неї.

9. цікавтеся у вихователів вашої дитини, як вона грається, як спілкується з іншими дітьми.

10. Обов’язково повідомте вихователів групи про звички та вподобання, про особливості здоров’я і поведінки вашого малюка.

11. Тримайте тісний зв'язок із персоналом групи й будьте певні,що працівники зуміли прийняти і зрозуміти ващу дитину і по- материнські дбати про неї.

12. Проконтролюйте, аби початок відвідування дитячого садка не припав на епікризні терміни 1 рік 3 місяці, 1 рік 6 місяців, 1 рік 9 місяців, 2 роки 3 місяці, 2 роки 6 місяців, 2 роки 9 місяців, 3 роки.

АНКЕТА

Для визначення рівня готовності дитини до вступу в дитячий садок

Зі вступом у дитячий садок у житті дитини відбуваються великі зміни, не завжди радісні й бажані для малюка. Пропонуємо Вам відповісти на запитання та визначити рівень готовності вашої дитини до вступу в групу дитячого навчального закладу.

Який настрій переважає у дитини?

· Бадьорий , урівноважений -3 бали

· Нестійкий, роздратований -2 бали

· Пригнічений -1 бал

2. Як ваша дитина засинає?

· Швидко(до 10 хвилин) – 3 бали

· Повільно -2 бали

· Спить спокійно – 3 бали

· Спить неспокійно -2 бали

3. Що ви робите, щоб вона заснула?

· Додаткова взаємодія – 1 бал

· Нічого особливого – 3 бали

4. Яка тривалість денного сну малюка?

· 2 годинни-3 бали

· Меньше 1години -1 бал

5. Який апетит у вашої дитини?

· Хороший -4 бали

· Вибірковий -3 бали

· Нестійкий 2 бали

· Поганий 1 бал

6. Яке ставлення у дитини до горщика?

· Позитивне -3 бали

· Негативне 1 бал

· Проситься на горщик -3 бали

· Не проситься, але подобається бути сухою-2 бали

· Не проситься,може ходити мокра не помічаючи дискомфорту – 1 бал

7. Чи є у вашої дитини негативні звички?

· Так (смокче соску, палець, розгойдується тощо)-1 бал

· Ні немає – 3 бали

8. Чи цікавиться іграшками, предметами побуту вдома і в новій обстановці?

· Так- 3 бали

· Ні – 1 бал

· Іноді -2 бали

9. Чи цікавиться ваша дитина діями дорослих?

· Так- 3 бали

· Ні – 1 бал

· Іноді -2 бали

10. Чи вміє малюк грати самостійно?

· Так- 3 бали

· Не завжди – 2 бал

· Ні -1 бали

11. Які у малюка взаємини з дорослими?

· Легко йде на контакт – 3 бали

· Вибіркові -2 бали

· Важко – 1 бал

12. Які у малюка взаємини з дітьми?

· Легко йде на контакт – 3 бали

· Вибіркові -2 бали

· Важко – 1 бал

13. Ставлення малюка до занять: уважний, посидючий, активний?

· Так – 3 бали

· Не завжди 2 бали

· Ні – 1 бал

14.Чи є у вашої дитини впевненість у собі?

· Є -3 бали

· Не завжди -2 бали

· Не має -1 бал

15. Чи є у малюка досвід розлуки з близькими людьми?

· Переносить розлуку легко – 3 бали

· Переносить розлуку важко – 1 бал

16. Чи є надмірна привязаність до когось із дорослих?

· Так, є -1 бал

· Ні, немає - 3 бали

ПРОГНОЗ АДАПТАЦІЇ:

55-40 балів –дитина готова до вступу в дитячий садочок;

39-24 балів – умовно готова;

23-16 балів – дитина не готова до вступу в дошкільний заклад.


/Files/images/DSC_0077.jpg

Кiлькiсть переглядiв: 315

Коментарi